Séminaire Humanitarian crisis and International relations (2011)

4e année IEP - Relations Internationales. Les cours en anglais seront dispensés par Fabienne Le Houérou (Historienne-HDR, CNRS-IREMAM).

Le séminaire aura lieu du 13 janvier au 31 mars 2011, le jeudi, de 12h à 14h à Science Po Aix-IEP, 2 étage Bat Odile Bash, salle 204.

Subject

The aim of the short course is to study the relations between Nations from World War II to the current Afghanistan crisis. Each chapter is going to analyse a specific crisis in a chronological order. The main demonstration will to show how humanitarism linked to the conflicts have reshaped the international relations. 

Methodology

For this purpose we will insist on actors like western NGO and the emergence of oriental humanitarian organisations and the growing impact of aid agencies politics on the States policies. Each crisis will be studied with a special outlook on “actor strategies”: humanitarian actors but also refugees, forced migrants, diplomats, journalists, soldiers, doctors not neglecting Hollywood stars. The influence of the Media will be particularly stressed together with the military /humanitarian relations. The audience: This course is a key tool for students in History of International Relations but also on Humanitarian Rights and on International Migrations. The subject is connected with different disciplines (Anthropology, History and Political Science) and will trace the most important change in the history of international relations related to the world crisis: civil or external conflicts. The evolution of military action in interaction with humanitarian action will also be a main interest.

Course 1, 13th January 2011: "Sadaka and charity concepts"
The first chapter will retrace a genealogy of humanitarian action on the XVIII century and the religious roots of “giving” to the Poor. The concept of charity will be explored for the three main monotheist religions. Christians, Muslims and Jews share the concept of Sadaka. This chapter is based on the author research in Sudan and Egypt but also in Ethiopia and Eritrea in social interactions with these three religions. Buddhist religion will not be studied but the concept of charity is also inherent to Buddist spirituality. We will retrace the history of the Red Cross and historicize the emergence of modern charity in the sixties with the “French Doctors” in Biafra.
Course 2, Thursday 20th January 2011: "Tibetan crisis in 1959"
The Chinese invasion have made 1.2 million of deaths according to the Tibetan Government in exile) or more seriously 500 000 ( Patrick French). A commission of jurists considered this invasion a genocide in 1959. There is a contradictory analysis on the question of Tibetan genocide. This chapter will be based on field research made in Dharamsala with the refugees. Different actors were interviewed to understand the Tibetan context.
Course 3, Thursday 27th January 2011: "Famine that kills. Ethiopia 1984-1985. Politics and starvation will be explored"
Course 4, Thursday 3sd February 2011: "Somalia 1991-2009"
Course 5, Thursday 10th February 2011: "A genocide of proximity ? Rwanda: 1994"
Course 6, Thursday 17th February 2011"Bosnia 1992-1995"
Course 7, Thursday 24 February 2011: "Kosovo 1999"
Course 8, Thursday 3sd Marsh 2011: "South-Sudan 1983-2005"
Course 9, Thursday 10th Marsh 2011"Congo 2003-2006"
Course 10, Thursday 17 Marsh 2011"Darfur 2003-2009"
Course 11, Thursday 24th Marsh 2011: "Darfur, media and humanitarian crisis"
Course 12, Thursday 31th Marsh 2011: "Afghanistan 2001"

The audience

This course is a key tool for students in History of International Relations but also on Humanitarian Rights and on International Migrations. The subject is connected with different disciplines (Anthropology, History and Political Science) and will trace the most important change in the history of international relations related to the world crisis: civil or external conflicts. 

Résumé

L’après guerre froide marque la fin de l’équilibre bipolaire. Pendant les années 80 et la décennie 1990 nous assistons à l’émergence de l’humanitaire en tant qu’acteur et outil dans les relations internationales. La multiplication des actions dites humanitaires ne sont pas une nouvelles, elles existaient depuis le XVIIIe siècle et n’ont fait que progresser pour acquérir à la fin du XXe siècle une visibilité qui laisse présager l’émergence d’une ère nouvelle avec des gestions de crises qui tendent à supplanter l’action politique internationale et qui se confondent parfois également en interventions militaires. Notre début de siècle correspond également à l’avènement de l’humanitaire militaire. Nous tenterons une approche du nouveau "désordre international" par une étude minutieuse de ces foyers de crises en analysant les enjeux et les stratégies d’acteurs par une approche historique permettant de saisir la manière dont les crises ont fait progresser la notion d’humanitaire, comment elles ont fabriqué ce concept flou. Nous analyserons les conséquences sociétales et internationales (déplacements forcés, instabilités politiques, déliquescence des états, déplacement des frontières). Ce cours interroge les différentes crises (dont certaines sont juridiquement caractérisées de génocides) ayant marqué les années 80 et 2000 et propose des études de cas concrets en insistant sur les acteurs de la politique étrangère, le diplomate et le soldat, le médecin et l’infirmier, la star hollywoodienne et le rôle de l’opinion publique, les organisations internationales et les ONG, les populations qui subissent les crises : migrants (l’axe nord/sud, l’axe sud/sud) les réfugiés exclus, les nouvelles formes de violence. Le cours insistera également pour donner une approche imagétique de ces crises en utilisant des films scientifiques (ou documentaires) sur les sujets abordés. 

Les étudiants seront invités à faire des exposés sur les études de cas suivants : Tibet 1959 ; Ethiopie 1984-1985 ; Somalie 1991 ; Rwanda 1994 ; Bosnie 1992-1995 ; Kosovo 1999, Sud Soudan 1983-2005 ; Congo 2003-2006, Darfour 2003-2009, Afghanistan 2001 ? Chaque cours théorique sera accompagné d’un documentaire ou de visuels. Ce cours sera donné en langue anglaise et les travaux des étudiants devront être rédigés en anglais.